طلایه دار

انسان در جهانی بر پایه عدد 10 زندگی می کند ، این سیستم ده دهی ، همه چیز از عملکرد دو تایی کامپیوتر ها گرفته تا ساده ترین فرمول های ریاضی را پشتیبانی می کند. حال این سوال پیش می آید که چرا طول یک روز استاندارد بر روی زمین ، مطابق با این سیستم ، 10 ساعته نیست ؟

دلیل این موضوع ، در تاریخ مصری ها نهفته است. با تغییر کردن جوامع بشری از جامعه شکارچی به کشاورز. افراد به نیاز برای محاسبه اموال و دارایی های خود پی بردند. در آن زمان بود که ایده زبان نوشتاری اهمیت پیدا کرد و افراد آموختند که مانند کودکان با کمک گرفتن از 10 انگشت دست ها ، اجسام را بشمارند. خط هیرو گلیف مصری ها ، متعلق به سه هزار سال قبل از میلاد ، استفاده از سیستم ده دهی شمارش را نشان می دهد. در این صورت چرا ساعت ها بر اساس 12 تنظیم شده اند ؟

بسیاری یر این باورند سیستم 12 تایی از سیستم شمارشی بر گرفته شده که مصری ها از فرهنگ سومری ها به ارث بردند. سومری ها برای شمارش ، به جای استفاده از 10 انگشت ، از بندهای انگشت شان استفاده می کردند. ( در صورتی که دست چپ خود را باز کرده و با استفاده از انگشت شست ، بندهای انگشتان خود را بشمارید ، به عدد 12 خواهید رسید.) با استفاده از این شیوه مصری ها برای محاسبه ی زمان ، روز را به دو نیمه 12 ساعته ، یا به شکل دقیق تر ، به 10 ساعت روز ، 2 ساعت صبح و گرگ و میش غروب و 12 ساعت تاریکی شب تقسیم نمودند. مصری ها ساعت را بر اساس حرکات گروه های ستاره ای تنظیم کردند. انها مجموعه ای از 36 صورت فلکی کوچک مشهور به decan گروه های ستاره ای را که تقریبا هر 40 دقیقه یک بار در افق ظاهر می شوند دنبال می کردند.طلوع هر decan نشان از آغاز ساعتی جدید بود.

آغاز دهه جدید یا همان دوره های 10 روزه مصری ها زمانی بود که decan جدیدی پیش از غروب خورشید در آسمان شرقی دیده می شد.مصری ها تقویم خورشیدی خود را بر اساس طلوع و غروب معمول این گروه های ستاره ای تکمیل کردند تا تقویم سالانه یکپارچه ای را خلق کنند.

این سیستم جدید با وجود متفاوت بودن طول هر ساعت مطابق با فصل ، به اندازه ای دقیق بود که آنها بتوانند با استفاده از آن بر اساس طلوع ستاره شباهنگ ، زمان طغیان رود نیل را پیش بینی کنند. ( نیک لامب ) محقق رصد خانه سیدنی می گوید : در این تقویم جدول هایی طراحی شده بودند که به مردم کمک می کردند در تاریکی شب به کمک رصد ستاره های decan زمان را تخمین بزنند. این جدول ها ، حتی درون تابوت های مصری ها نیز وجود داشتند.

منبع: هفته نامه قاصدک

 

جمعه 14 تير 1392برچسب:شبانه روز,24 ساعت, :: 14:35 :: نويسنده : قطره از دریا

الهی ! بر هر که داغ محبت خود نهادی ، خرمن وجودش را به باد نیستی در دادی.

الهی ! همه ی آتش ها ، بی محبت تو سرد است و همه ی نعمت ها ، بی لطف تو درد است.

الهی ! مخلصان به محبت تو می نازند و عاشقان به سوی تو می تازند.

الهی ! محبت تو گلی ست ، محنت و بلا خار آن کدام دل است که نیست گرفتار آن؟

الهی ! از هر دو جهان ، محبت تو گزیدم و جامه ی بلا بریدم و پرده ی عافیت دریدم.

الهی ! اگر مستم و اگر دیوانه ام ، از مقیمان این آستانه ام ، آشنایی با خود ده که از کائنات ، بیگانه ام.

الهی ! تو بر رحمت خود و من بر حاجت خویش ، تو توانگری و من درویش.

الهی ! به حق آنکه تو را هیچ حاجت نیست ، رحمت کن بر آنکه او را هیچ حجت نیست.

فراز هایی از مناجات نامه خواجه عبدا... انصاری

جمعه 14 تير 1392برچسب:الهی,الهی نامه, :: 14:14 :: نويسنده : قطره از دریا

آبی :نظم ، پشتکار ، تنهایی

رنگ " آبی " از رنگ هایی ست که طرفداران زیادی دارد. اگر به این رنگ ، علاقه دارید ، به طور کامل می توانید احساس ها و هیجان های خود را کنترل کنید.

ظاهر آرام شما ، دیگران را وادار می کند که به شما احترام بگذارند و دوست دارید پیوسته مورد احترام و ستایش دیگران قرار بگیرید. در خرید و پوشش لباس ، قناعت می کنید و به دلیل شرم و حیا و غروری که دارید اغلب تنها باشید. حماقت و عدم فهم دیگران ، شما را کسل می کند و افرادی که از نظر هوش و فهم بر شما برتری دارند ، شما را ناراحت می کنند.

کارهای خود را از روی نظم و ترتیب و بر پایه ی قاعده های معینی انجام می دهید. یکی از صفت های بارز شما پشتکار است.

قهوه ای : قابل اعتماد

اگر رنگ " قهوه ای " را دوست دارید ، به طور کامل می توان روی شما حساب باز کرد. با ثبات ، مقدس و شاعر پیشه هستید. به ندرت تغییر عقیده می دهید و با انکه کم تر تصمیم می گیرید اما هر بار که تصمیمی بگیرید ، آن را به مرحله اجرا می گذارید.

شما در نگه داری پول و راز های دیگران ، قابل اعتماد هستید ، میل دارید پیوسته در عالم خودتان باشید و گاهی وقت ها با اطرافیان خود ، رفتار خشونت آمیزی دارید. در عشق ، هرگز بدبین و تند نیستید.

خاکستری :احساس بی نیازی

این رنگ ،  مظهر چشم پوشی از خوشی های دنیاست. افرادی که به این رنگ علاقه دارند ، اغلب در زندگی ، احساس رضایت می کنند. " خاکستری " ، رنگ عاقلان است و جوانانی که به این رنگ ، علاقه دارند ، در واقع ، خود را هم شان و هم طراز افراد کهن سال می دانند و در زندگی ، احساس بی نیازی می کنند.

در عشق ، به افراد مسن تر از خود ، تمایل دارند و اغلب افرادی که از نظر فکر و ایده بر آنان برتری دارند ، خیلی آسان مورد توجه شان قرار خواهند گرفت.

پرتقالی : صداقت آری ، هوس بازی هرگز

رنگی ست ترکیبی و آنانی که این رنگ را رنگ دلخواه خود می دانند ، اجتماعی و خوش خلق اند و با مردم ، خوب رفتار می کنند. نفوذ در این گونه افراد مشکل است. کسی که آنان را دوست بدارد ، می تواند به آسانی با آنان ازدواج کند.

هوس باز نیستند و اگر با فردی دوستی کنند ، صداقت و فداکاری دارند. اگر افراد این دسته با کسی که ویژگی های اخلاقی خودشان را داشته باشد ، ازدواج کنند ، سعادتمند می شوند.

سیاه : خوش ذوقی و ظرافت طبع

این رنگ ، بر خلاف عقیده ی همگان ، نشانه خوش ذوقی و ظرافت طبع است. اگر از دوست داران این رنگ هستید ، به طور حتم به شخصیت اطرافیان خود ، احترام می گذارید و برای آنکه دیگران را با ارزش نشان دهید ، از هیچ گونه کمکی به آنان دریغ نمی کنید. هم چنین عقیده ها و نظرهای دیگران را به آسانی می پذیرید.

یک نکته ی رنگی

توجه و علاقه ی شما به رنگ ها در طی زمان ، تغییر می کند به دلیل آنکه خصوصیت های اخلاقی تان نیز در طی سال ها تغییر خواهد کرد اما اگر در مورد رنگی ، ناگهان عقیده ی خود را تغییر بدهید ، به علت ضعف شما یا به علت نیازتان به تغییر محیط است.

منبع: مجله شادکامی


سه شنبه 11 تير 1392برچسب:رنگ, روانشناسی, :: 13:28 :: نويسنده : قطره از دریا

زندگی مانند دوربین عکاسی است ، فقط روی

چیزهای با اهمیت تمرکز کنید و لحظه های خوب را

بگیرید ، نگاتیوها را ظاهر کنید و

اگر خوب در نیامد ،

کافیست عکس دیگری بگیرید

 

دو شنبه 10 تير 1392برچسب:زندگی,دوربین عکاسی, :: 16:42 :: نويسنده : قطره از دریا

درباره وبلاگ

سلام و خیرمقدم به شما روز،ساعت،دقیقه و ثانیه هاتون آسمانی و طلایی.به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم با مطالب وبلاگم این لحظاتی رو که مهمان من هستید بتوانم با جرعه ای انرژی مثبت و آرامش از نگاه های مهربانتان پذیرایی کنم با احترام
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 199
بازدید کل : 208563
تعداد مطالب : 188
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 1

مرجع کد اهنگ


کد متحرک کردن عنوان وب